Andrei Șerban, actor: „Bambina, regina florilor recuperează o istorie de opresiune, luptă și rezistență romă”
Am stat de vorbă cu actorul Andrei Șerban despre spectacolul „Bambina, regina florilor” (regia: Mihai Lukacs), pe care îl vedem în Festivalul Caleido, și despre maniera în care teatrul independent de la noi documentează și prezintă poveștile comunităților.
De Alina Vîlcan
Cum surprinde Bambina, regina florilor viața romilor florari, tradițiile lor, comunitatea, care sunt aspectele din spectacol care te-au interesat cel mai mult?
Bambina, regina florilor este un spectacol de teatru documentar care surprinde viața romilor boldeni cu amintiri despre satul Bold, de unde se trage acest neam de florari, cu amintiri și povești despre celebrele florărese, despre primul sindicat al florarilor din perioada interbelică. Are două capitole dedicate faimoasei florărese Bambina, pe numele real Lina Victorița Georgescu. Auzisem de Bambina datorită melodiei lui Adrian Minune, interpret care a fost apropiat și artist de suflet al familiei Georgescu. Așa am pornit la drum să documentăm istoria acestui neam de florari și astfel am ajuns la istoria satului Bold, sat în care a locuit această mare comunitate de romi care a fost mutată în București în perioada socialistă. Pentru că sunt de etnie romă, am avut și o miză personală în acest proiect. Cred că este foarte important să recuperăm istoriile romilor dintr-o perspectivă romă. În perioada celor 500 de ani de sclavie, romii au fost cei care au pus bazele teatrului modern, ca sclavi culturali. Încă de atunci, timp de câteva secole, romii au fost reduși la tăcere și le-a fost negată contribuția la construirea și dezvoltarea României Mari. Imaginea romilor din producțiile artistice este de cele mai multe ori exotizată, clișeu, ofensatoare la adresa comunității. Asta se întâmplă din cauză că este redată din perspectivă ne-romă. Acesta a fost si motivul pentru care echipa spectacolului a fost în majoritate formată din artiști și artiste de etinie romă.
Cine este Bambina, florăreasa din centrul spectacolului, și cum se raportează personajul tău la ea?
Bambina, este una dintre cele mai importante florărese ale României din perioada socialistă – furnizoare oficială pentru Elena Ceaușescu, dar și cea care în ‘94 a revoluționat comerțul cu flori din România. Este femeia romă care deconstruiește foarte multe clișee: femeie de afaceri de mare succes care împreună cu alte femei rome a construit un imperiu din flori. Bambina este cea care a ținut unită comunitatea florarilor, salvând-o de la faliment în anii duri ai începutului de capitalism sălbatic. În 1994, a devenit importator pe bursa de flori din Olanda și a deschis și la noi comerțul internațional de flori. Vocile din spectacol sunt vocile florarilor și florăreselor, astfel că personajele pe care le interpretăm se raportează la Bambina ca la o prietenă, rudă și lideră a comunității. Când mergeți data viitoare să cumpărați flori, întrebați orice florăreasă romă din București dacă vă poate zice ceva de Bambina și veți vedea că fiecare florăreasă are o amintire cu și despre Bambina.
Spectacolul are la bază o cercetare derulată în parteneriat cu Asociația Florarilor din România, privind istoriile orale și obiceiurile florarilor romi din București și viața florăresei Lina Victorița Georgescu, iar textul și documentarea sunt semnate chiar de voi, actorii spectacolului, alături de regizorul Mihai Lukacs și de scenografa Nona Șerbănescu. Cum ați lucrat pe partea de documentare, cum s-a conturat textul, care au fost principalele provocări din acest punct de vedere?
Florin Georgescu, fiul cel mai mare al Bambinei, este președintele și unul dintre fondatorii Asociației Florarilor. Acesta a fost ca un fel de consultant al echipei și cel care ne-a facilitat accesul la interviuri. Înainte de a începe documentarea, ne-am stabilit miza proiectului, aceea de a face cunoscută istoria acestui neam de florari, să fie accesibilă pentru toate comunitățile de romi, dar și pentru locuitorii Bucureștiului. După perioada de documentare, în care am lucrat în echipe de două persoane, am pus cap la cap tot materialul și am început să transcriem interviurile. Am structurat materialul în patru perioade: 1. de după dezrobire – în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza; 2. Interbelică; 3. Socialist; 4. anii 1990 – 2000. Provocarea cea mai mare cu care ne-am confruntat a fost la nivel de ideologie politică. Bambina a fost o femeie foarte puternică, care a deținut la un moment dat monopolul pe piața de flori, avea 90% din piața de flori a Capitalei, lucru care intră în conflict cu convingerile noastre politice care sunt anti-monopol și anti-acumulare infinită de capital. Am avut mai multe zile în care am discutat despre asta și am hotărât să o prezentăm pe Bambina în toată complexitatea ei și să ne menținem poziția noastră critică vizavi de principiile meritocratice și procapital. Am dezvoltat textul în zona relațiilor de muncă pe care le avea cu celelalte florărese și așa am ajuns să aflăm povestiri și despre alte florărese, despre Leana Țuicăreasa, o altă florăreasă faimoasă, precursoare a Bambinei.
De ce consideri că este important ca teatrul autohton să abordeze astfel de subiecte, să spună poveștile comunităților, să documenteze, să se oprească asupra realității și cum consideri că stăm în această privință în teatrul independent bucureștean?
Pentru că Istoria pe care o învățam în școală este în mare majoritate despre bărbați (regi, voievozi, conducători etc.), scrisă de bărbați. Istoriile oamenilor simpli nu sunt privite ca fiind importante. Istoriile romilor, cu mici excepții, nu contează sau sunt ignorate. Imaginea romilor din media este una negativă și profund stigmatizantă. Spectacolul Bambina, regina florilor, deconstruiește aceste stereotipuri și vorbește despre istoriile mici, dar importante ale unei comunități care are în centru femeile. Din cauza globalizării, meseria florarilor este pe cale de dispariție. Furnizorii olandezi și-au deschis în România angro-uri și fac concurență celor autohtone. O mare parte din comerțul cu flori a fost mutat în online, afectând persoanele care nu se „adaptează” la noile tehnologii. Primăriile de sector au limitat la un an avizele de funcționare, pentru ca florarii să poate fi manipulați în manevrarea voturilor electorale. Cea mai veche piață de flori, George Coșbuc, a fost de curând demolată. Spectacolul își propune să facă cunoscute și auzite vocile rezistentei romilor în fața sistemului. Totodată arhivează poveștile acestei meserii tradiționale rome, care zeci de ani a adus culoare Bucureștiului. Teatrul independent mainstream din București nu se arată preocupat de teatru social. Reciclează opere clasice sau contemporane de succes, pentru că își propune să producă repede, fără riscuri prea mari.
Cum se împletește povestea comunității rome surprinse aici cu istoria recentă a României, ce vom descoperi din acest punct de vedere în spectacolul vostru?
Bambina, regina florilor surprinde viața Bucureștiului din perioada interbelică până în anii 2000. Veți descoperi cum arăta Bucureștiul în aceste perioade, care erau punctele cheie unde se vindeau flori, unde se țineau balurile romilor la care participau celebrități ale epocii, printre care era și Maria Tănase. Istoria recentă a României este surprinsă în poveștile florarilor, cu lupta pentru supraviețuire, cu negocierile intense cu primari ca Videanu și Negoiță și cu proteste masive în fața primăriei din București.
Cum a fost pentru tine acest an de pandemie, cum te-a afectat din punct de vedere profesional, ce măsuri ți-ai dori să fie luate în sprijinul teatrului independent și ai artiștilor săi?
A fost destul de dificil, pentru că încă din martie s-au anulat toate spectacolele, inclusiv turneul pe care îl aveam programat în toamnă. În schimb, mă bucur că am reluat și filmat Bambina, regina florilor. Am filmat alte trei spectacole care s-au difuzat în cadrul Stagiunii Digitale de Teatru Politic. În toamnă am început lucrul la un nou spectacol, în regia Irinei Gâdiuță, dramaturgie Bogdan Georgescu, pe care urmează să îl reluăm luna viitoare. Totul s-a desfășurat exclusiv online, pe Zoom: documentare, interviuri, repetiții și filmarea spectacolului lectură. Tehnic, a mai apărut necesitatea și oportunitatea colaborării cu artiști absolvenți ai secțiilor de Multimedia (Sunet, Montaj) și Regie Film, care au contribuit la filmarea spectacolelor.
În primul rând, cred ca ar trebui dezvoltată o strategie națională prin care să se identifice cine activează în sectorul independent, cum e organizat, cui se adresează acest sector și ce nevoi are, mai apoi să se poată găsi și propune soluții. Clar una dintre ele ar fi să existe mai multe linii de finanțare. În momentul de față, guvernul și autoritățile locale habar n-au care e numărul artistelor și artiștilor independenți, numărul companiilor independente și munca pe care au făcut-o în toți anii aceștia. Teatrele independente ar trebui să primească subvenții directe de la Ministerul Culturii sau de la autoritățile locale, cel puțin pentru plata chiriei și a utilităților, pentru a fi capabile să continue munca socio-politică-educațională pe care o fac deja de mulți ani. Cu siguranță, o altă măsură importantă ar fi ajutoare de stat pentru artiști în perioadele în care nu găsesc de lucru.
Revenind la Bambina, regina florilor, de ce să nu ratăm spectacolul în Festivalul Caleido?
Pentru că e o parte de istorie a Bucureștiului și spune poveștile oamenilor pe lângă care trecem în fiecare zi, oameni care fac meseria asta de peste 150 de ani. Pentru că are lăutari celebri, ca Mamiru, racheta Boldenilor, și Nicu Dorel, unul dintre cei mai buni acordeoniști din țară, în combinație hibrid cu Cătălin Rulea de la Toulouse Lautrec și Alexandru Nagy. Pentru că e un spectacol de teatru care îți va schimba prejudecățile despre romi și pentru că recuperează o istorie de opresiune, luptă și rezistență romă.
„Bambina, este una dintre cele mai importante florărese ale României din perioada socialistă – furnizoare oficială pentru Elena Ceaușescu, dar și cea care în ‘94 a revoluționat comerțul cu flori din România. Este femeia romă care deconstruiește foarte multe clișee: femeie de afaceri de mare succes care împreună cu alte femei rome a construit un imperiu din flori.”
Andrei Șerban, actor