Leta Popescu: „Românii se află într-un proces de învățare”

Leta Popescu este regizoarea spectacolului „Dă-te din soare” de la Reactor de Creație și Experiment Cluj-Napoca. Spectacolul va putea fi vizionat în cadrul Festivalului Caleido din Timișoara în data de 27 noiembrie 2023, de la ora 18.00, la Iulius Town.

Leta Popescu, în acest an festivalul CALEIDO se desfășoară la Timișoara, capitală culturală europeană în 2023, dar și locul de unde a pornit Revoluția din 1989. Sunteți născută chiar în anul acela de graniță – 1989. Așa că întrebarea vine de la sine: cum stăm cu libertatea? Cum a crescut România în ultimii treizeci și patru de ani? Ce vedem dacă privim în urmă? Dar înainte dacă privim? 
România a trecut printr-o perioadă de tranziție dificilă către o societate democratică și o economie de piață. Țara s-a confruntat cu provocări semnificative, inclusiv schimbări politice, economice și sociale. Politica de tranziție a avut momente complexe, cu reforme și schimbări semnificative în ceea ce privește sistemul politic, economic și juridic. În ciuda progreselor înregistrate în anumite domenii, procesul de reformă nu a fost lipsit de dificultăți și a generat adesea dezbateri în societate. Au fost implementate reforme economice și au avut loc schimbări în sistemul de proprietate, de la colectivizarea agriculturii la privatizarea întreprinderilor de stat. Referitor la libertate, România a făcut progrese semnificative în construirea unei societăți democratice și a devenit parte a comunității internaționale. Cu toate acestea, există în continuare preocupări cu privire la integritatea instituțiilor, statul de drept și alte aspecte legate de guvernare. În ceea ce privește evenimentul CALEIDO din Timișoara, acesta poate fi văzut ca o manifestare a diversității culturale și artistice, oferind o platformă pentru exprimare liberă și schimb cultural. Este important să se continue monitorizarea evoluțiilor în România și să se încurajeze dialogul deschis în societate pentru a adresa provocările și pentru a consolida valorile democratice și ale statului de drept.

Care e treaba cu spectacolul “Dă-te din soare”? Cum s-a ajuns la el? Și ce poate un tânăr să afle dacă vine să vadă spectacolul (și chiar ar face bine să vină)? Dar cu REACTOR-ul de la Cluj care e treaba?
În timpul perioadei pandemice, echipa de la Reactor se implică în realizarea unui spectacol ce explorează discrepanțele dintre generații, în colaborare cu un regizor cu o vastă experiență. Între sesiunile de Zoom, încercările nereușite de redactare și eforturile de a menține un dialog autentic, întreaga experiență evoluează într-un delir de forme teatrale, într-o căutare febrilă a răspunsurilor la întrebările retorice. Am ajuns la această formă de spectacol în urma întâlnirilor echipei cu un regizor anterior – întâlniri ce au fost documentate și care apoi au fost dramatizate, fiecare membru al echipei adăugând diverse inserții de text în sensul spectacolului. Tinerii pot observa aceste diferențe de abordare a artei dramatice ale generațiilor. Pot aprecia sau judeca acțiunile personajelor printr-un filtru propriu.  E o discuție importantă despre forme noi versus forme vechi, conținut versus formă, esență versus estetică. Referitor la REACTOR-ul de la Cluj, acesta este un centru de artă contemporană din Cluj-Napoca, România. Fabrica de Pensule este un spațiu cultural independent și un centru de rezidență pentru artiști. Prin intermediul REACTOR, se desfășoară diverse proiecte culturale, expoziții, spectacole de teatru, evenimente și rezidențe artistice. Astfel de centre contribuie la promovarea artei contemporane și la susținerea comunității artistice.

Leta Popescu, ce poate și ce nu (mai) poate teatrul în 2023 spre 2024? 
La nivel artistic, cred că teatrul din 2023 spre 2024 nu mai poate exista fără un fundament social/politic. Cred că oamenii de acum nu mai vor „povești”, ci adevăr, fie el prezentat într-o manieră comică sau dramatică. Iar de putut, va putea multe – observ în țară o deschidere tot mai largă pentru diverse manifestări teatrale și un val nou de artiști și artiste gata să se arate. Mă bucură tare mult acest lucru. La nivel instituțional, teatrul din 2023 spre 2024 nu mai poate tolera compromisurile care au tot existat și care apar de la o zi la alta. Dar va putea rezista prin voința oamenilor amintiți mai sus și datorită publicului.

În acest an, festivalul CALEIDO se desfășoară sub egida cuvântului TOGETHERNESS. Cum stăm cu solidaritatea, cu empatia și cu protejarea celor vulnerabili în România, astăzi? Și, vorba aceea, ce e de făcut? 
Consider că românii se află într-un proces de învățare. Pare că de curând s-a auzit pentru prima dată la o scară mai largă de comunități vulnerabile, de solidaritate. Evident că în comparație cu anii trecuți se poate observa o evoluție. Cred însă că oamenii din domeniul nostru și evenimentele precum Festivalul Caleido pot contribui real la promovarea unor valori civice sănătoase și la apropiere lor de public.

Ce alte proiecte desfășoară acum Leta Popescu? Unde putem veni să vedem spectacole marca Leta Popescu?
Spectacolele mele sunt răspândite prin țară, așa că dacă vă nimeriți pe la Galați veți putea vedea „Vrabia” și „Bujor”, la Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, la București se joacă „Dual” – un performance realizat la Teatrelli și „Cassandra” la Apollo111, la Cluj avem „Scorpia Neîmblânzită” la Teatrul Național, la Sibiu puteți vedea „Ora în care nu știam nimic unii de alții” la Teatrul Național „Radu Stanca”- acestea sunt câteva dintre cele mai recente spectacole ale mele. Momentan, pregătesc proiecte pentru anul 2024 în mai multe orașe din țară.

Similar Posts