Hardly ever
„Crezi în ceea ce spun sau în ceea ce arăt?” – „Hardly Ever” este un teren experimental în care dansatorii continuă să adune întrebări. Corpul performerului este înțeles ca o ficțiune pe care se poate scrie o multitudine infinită de posibile ficțiuni corporale. În timp ce construiesc diverse identități fizice, performerii se angajează într-o cartografie fizică și vizionară a corpului care formulează și desface semnificații, conectând forme cu sensuri despre care anterior nu știam că pot fi corelate.
Spectacol în limba engleză
1 decembrie, 20:00 | Iulius Town
Pentru rezervări completați formularul de aici. Accesul în sală se face cu 15 minute înainte de ora anunțată
Concept/coregrafie: Francesco Scavetta
Versiunea originală creată în colaborare cu: Gry Kipperberg, Erikk McKenzie, Orfee Schuijt, Thomas Vantuycom
Versiunea de turneu interpretată de: Gry Kipperberg, Erikk McKenzie, Sigrid Kittelsaa Vesaas, Luke Divall
Dramaturgie: Sasa Bozic
Design de lumină: Stefano Stacchini
Luminile: Gunnva Meinseth
Design de costume: Gjøril Bjercke Sæther
Design de scenă: Francesco Scavetta, Gjøril Bjercke Sæther și Per-Anders Karlsson
Design de sunet: Tormod Friis Pettersen, Kevin Sandman, Gianluca Matronardi
Fotografie: Francesco Scavetta
Producție: Wee
Co-producție: Dansens Hus
În colaborare cu: Vitlycke-Centre for Performing Arts, Göteborg Dans & Teater Festival, Atalante și WASP/4Culture (București).
Susținut de: Arts Council Norway, Fond for Utøvende kunstnere, Norwegian Foreign Affairs UD/DTS și Fond for lyd og bilde
Durată: aprox 80 min
Într-un amestec neobișnuit de politică, poetică și umor, „Hardly Ever” explorează noțiunea de adevăr și minciună în teatru și în experiența cotidiană, continuând o cercetare începută odată cu spectacolul „Sincerely Yours” (2008-2009). Tema minciunii este iconică și relevantă la nivel politic și personal. Începem să mințim foarte devreme în copilărie, chiar înainte de a înțelege dacă o afirmație este credibilă sau nu. Pe măsură ce creștem, minciuna poate trece de la a fi pedepsită la a fi recompensată, și adesea ajungem să mințim nu numai pe ceilalți, ci chiar și, sau mai ales, pe noi înșine. Există situații în care simțim că nu putem fi absolut siguri de nimic, cu excepția a ceea ce alegem să credem. „Hardly Ever” se joacă cu crearea așteptărilor și cu permisiunea pentru elemente neașteptate. Se concentrează pe capacitatea transformatoare a performerilor, care negociază în mod constant propria lor creație.
Întrepătrunderea dintre semantică și performativitate este esențială în această lucrare. Cei patru interpreți manipulează continuu lumi fictive și creații, adresându-se publicului cu afirmații verbale care sunt atât personale și suprarealiste, cât și profund umane. Prin proceduri precum SHOW and TELL/ TELL and SHOW, ei se confruntă cu discursuri actuale și afirmații politice, amintiri personale și perspective sensibile, într-un amestec poetic, implicat și ingenios. Afirmațiile lor anticipează sau urmează peisajele fizice pe care le creează, adăugând și ștergând semnificații. Crezând și făcând să creadă. Prin numirea și redenumirea acțiunilor lor, performerii își propun să angajeze asocierile personale ale publicului, în timp ce își pun în discuție propriile percepții.
Cu costume și design de scenă direct din anii ’70 – parțial lounge kitsch, parțial decor de film Wes Anderson, „Hardly Ever” ne duce în locuri reconfortante și ciudate, bizare dar familiare. Citând din comentariile publicului, lucrarea a fost descrisă ca fiind neconvențională, amuzantă, poetică, subtil politică, surprinzătoare, plină de bucurie, revigorantă și actuală.
Francesco Scavetta și-a dezvoltat o reputație pe scena internațională a dansului pentru munca sa extrem de inventivă, umorul jucăus și inteligența subversivă. Lucrările sale, cu care a avut numeroase turnee, se află în prim-planul scenei nordice de dans. „Hardly Ever” a avut premiera în 2015 și a fost prezentată în întreaga Europă, în Cuba, Canada și Japonia; a fost prezentat la ICE HOT în Danemarca și la „Norway Now” în New York City.
Fondată în 1999 de Francesco Scavetta și Gry Kipperberg în Oslo, Wee a produs 22 de spectacole, precum și mai multe comenzi și lucrări mai scurte. De la începutul său, compania a avut o activitate internațională extinsă, cu turnee în 36 de țări din Europa, Orientul Mijlociu, Asia, America de Nord, Centrală și de Sud, devenind una dintre cele mai importante companii din peisajul norvegian. Creațiile Wee s-au schimbat ca format și estetică, dar au explorat în permanență ce pot însemna teatrul și spectacolul în viața contemporană și ce fel de dialoguri pot deschide cu publicul. Teatralitatea lui Scavetta a fost adesea asociată cu atmosfera unui vis ciudat sau cu lumea jucausă a unui copil: ciudată, amuzantă, poetică și, în același timp, surprinzătoare. Nucleul cercetării artistice a companiei tratează fragilitatea și paradoxul, epifania și visul, empatia și surpriza, evitând narațiunea și clișeele fizice, în timp ce pune la îndoială realitatea și identitatea cu un sentiment de neîncredere și umor.
„Wee creează spectacole care pot să captiveze și să uimească, să evoce empatie și să răsucească așteptările, care pot fi atât poetice, cât și neobișnuite, și pe care le trăim ca pe o provocare în primul rând pentru noi înșine: care ne surprind, în aceeași măsură în care ne vorbesc nouă și vorbesc despre noi. Prin diferite lucrări am căutat un gest minimalist, ne-am jucat, am spus povești care aveau o narațiune neliniară și am făcut glume. Am explorat corpul, căutând mișcări neexprimate, am acoperit scenele cu 5000 de kg de nisip, am făcut trucuri de magie cu ajutorul tehnologiei, ne-am mișcat în tăcere și am alergat până când am rămas fără suflare, am fost striviți de o mașină gonflabilă care cădea din tavan, am simulat confesiuni și nu am spus decât adevărul. Am făcut o regresie în copilărie pentru a ne redescoperi inocența, am tunat, am căzut în repetate rânduri, izbindu-ne de pereți invizibili sau pur și simplu leșinând, ne-am angajat în numeroase discuții cu privire la posibilele dialoguri dintre mișcare și muzica live, ne-am luptat cu o Godzilla verde și am visat să jucăm timp de 24 de ore, fără oprire. Am făcut lucruri ciudate și ne-am simțit bine. Și am dansat, am dansat mult.”